Mijn radiohart ging vandaag weer even wat harder kloppen. Hoewel ik sinds het verlaten van Efteling Kids Radio geen radio meer maak, heb ik ook die draad voor de klas weer min of meer opgepakt. Na de eerste radiolessen in de klas steeg het enthousiasme niet alleen bij mij, maar ook bij kinderen en collega’s.
Vandaag ervoer ik dezelfde opleving van een paar weken geleden. Ik praat je bij…
Radio maken kan tegenwoordig al met eenvoudige middelen, maar het wordt pas echt als je aan de slag mag in een professionele radiostudio. Voor kinderen is dat de ultieme motivator als het gaat om betekenisvol onderwijs. Voor mij trouwens ook. Vandaag startte Menno van der Geugten van Kreatoko met de installatie van de studio en daarom vandaag even een blog vanuit het radiohart!
Pionieren
Menno pioniert net als ik tussen twee werelden; radio en onderwijs. Kreatoko is zijn mediabedrijf dat zich met radiocursussen en -workshops op kinderen en jongeren richt. Basisschool De Vijf Hoeven bouwt samen met Kreatoko en onderwijskundige Wilma Willems van Onderwijsmens aan een uniek onderwijsconcept gericht op betekenisvol taalonderwijs en communicatie.
“Mijn hart voor de radio klopt nog steeds”
Mijn hart voor de radio klopt nog steeds, ondanks dat ik de laatste paar jaar niet zo actief ben geweest. Echter mijn ervaring bij Efteling Kids Radio heeft ervoor gezorgd dat ik geloof in de motivatie en het talent dat in een kind schuilgaat totdat je het een betekenisvolle rol geeft in het maken van communicatieproducties zoals radio. Inhoudelijk ging ik een maand geleden zowel met kinderen als collega’s aan de slag om de eerste ervaringen op te doen met doelgerichte taalrijke lessen met radio als middel om te produceren en procesmatig te reflecteren.
Bouw studio
Vandaag borrelde het enthousiasme op toen ik het lampje ‘on air’ zag branden. Weliswaar nog niet echt on air, maar de spullen zijn er. De komende maanden wordt er op school een ruimte verbouwd om vervolgens de studio helemaal op te bouwen. Met ingang van het nieuwe schooljaar is de radiostudio opgeleverd en kunnen we in principe aan de slag met kinderen en collega’s.
Fundamentele aanpak
We gaan met onze school niet over één nacht ijs. Radio maken is natuurlijk leuk, maar we zijn wel een school. Een fundamentele aanpak is dan ook logisch wil je radio inzetten in je onderwijs. Onze school ligt in een taalarme wijk en in mijn dagelijks onderwijs merk ik dat de kinderen hulpbehoevend zijn op het gebied van motivatie en eigen léérkracht met betrekking tot taalonderwijs.
Taal en begrijpend lezen moeilijk
Iets wat moeilijk is, wil je kunnen. De kinderen op mijn school leren over het algemeen wat moeilijker, omdat woordenschat vanuit huis tekort schiet. Kinderen die bagage missen in woord en begrip zijn minder snel gemotiveerd om zich te verdiepen in teksten. Met het concreet maken van radiowerk en producties willen we de motivatie vergroten en verwachten we dat de kinderen eerder willen leren en minder snel opgeven.
Aan de wieg
Nu staan we nog aan de wieg van mooie plannen, maar de studio wordt dus al gebouwd. Samen met onderwijsdeskundigen en radioprofessionals binnen en buiten ons team slaan we een weg in waarin de stip aan de horizon is gezet: Betekenisvol ta(a)lentonderwijs met als doel gemotiveerde kinderen die met meer en betere taalvaardigheden onze school verlaten. Ik kan niet wachten om met alle partijen deze stappen te zetten.
Mijn radiohart klopt nu al voor de klas. Echter kan ik niet wachten om al die kleine ‘heart beats’ te horen IN de klas!
Heb je aanvullingen of wil je reageren? Laat het hieronder weten. Dit artikel is met de grootste zorg geschreven. Mochten er onjuistheden, tik- en/of spelfouten tegenkomen, verneem ik dat heel graag.
Recente reacties