Deze briljante vraag stelde een kind uit groep 4 tijdens Uitdagers voor Kids van KC De Kiezel in Best. De komende weken werkt deze groep kinderen aan de productie van een radiocommercial.

TV vs. Radio

Schermtijd. Het is een veel besproken onderwerp, maar als er een groep is die verstand heeft van filmpjes zijn het kinderen. Vandaag luisterden we eerst naar een tv-commercial met als doel kinderen bewust te maken van de kracht van beeld en geluid samen.

Onderstaand filmpje is een klassiek voorbeeld van de kracht van beeld en geluid in een tv-spotje.

Tijdens de les is de tv-commercial van CoolBest niet getoond, omdat wij gebruik maken van een tv-commercial die kinderen hebben gemaakt tijdens een project ‘Start je eigen bedrijf’. Het filmpje vind je op de pagina radiocommercial maken. Tijdens de les luisterden leerlingen alleen naar het geluid, ze keken dus niet. Al snel bleek dat ‘beeldvorming’ heel belangrijk is om te begrijpen waar het over gaat. In deze reeks lessen zoomen wij in op beeldvorming, maar dan alleen met de kracht van geluid.

Spreek tot de verbeelding

Tijdens de les luisteren we naar een tv-commercial. De conclusie: ‘Dat kracht van een tv-commercial verdwijnt als je er alleen naar luistert’, omdat je maar half snapt waar het over gaat. Daarom moet een radiocommercial van A tot Z duidelijk zijn, wil je de luisteraar overtuigen.

Vakoverstijgend aan de slag

Door met kinderen radiocommercials te gaan lezen en luisteren, zet je hen op een ander spoor van begrijpend lezen. Ook andere vakken zoals Engels en creativiteit komen aan bod. Het mooiste van alles is dat kinderen bij het maken van een radiocommercial bewust van media raken. Je bent dus ook heel erg gericht op het mediawijzer maken van kinderen.

“De makers zeggen eigenlijk dat je pas stoer bent als je dit drankje koopt.”

Reclame is vaak misleidend en maakt de wereld en jou mooier. Lees en luister even mee:

Reclame over CoolBest

Klik op het plaatje en luister mee.

“Staat ie, staat ie cool?” “Lekker, lekker cool!” “CoolBest, We keep it cool, you get the best!” “Pak vandaag nog Premium Orange mee.” “Uit het koelschap.”

Door een reclamespotje uitgebreid te bespreken, ontdekken kinderen de verbanden en begrijpen ze dat een radiocommercial eigenlijk best ‘geraffineerd’ in elkaar zit.

“Stoer”

“De makers zeggen eigenlijk dat je pas stoer bent als je dit drankje koopt.” was een van de opmerkingen. “Mensen die zichzelf cool vinden, denken: ‘Ik hoor er nu bij’, maar dat is niet zo.”

Naast het interpreteren en analyseren van de tekst, duiken we ook in de uitspraak van woorden en zinnen. Kinderen geven al heel snel aan dat de uitspraak erg wordt overdreven. De kracht van reclame zit dus ook in de kracht hoe je het uitspreekt.

Cool, koel en cool

Op KC De Kiezel in Best krijgen leerlingen ook les in Engels. Met de Uitdagers voor Kids doken we daarom ook in de functie en de kracht van taal. Cool is een homoniem en betekent koel en stoer. In het Nederlands schrijf je het woord anders en spreek je het woord ook net iets anders uit. En waarom gebruikt CoolBest de slogan ‘We keep it cool, you get the best’?

Mediawijs door te maken

Door kinderen na te laten denken over radiocommercials, zijn ze ook zeker in staat om zelf een ‘misleidende’ commercial te maken. Tijdens dat creërende aspect moeten zij zelf nadenken over hoe zij dit product aantrekkelijk laten lijken. Emotie en overdrijven zijn de knoppen waar je aan draait om zo geloofwaardig mogelijk over te komen. De komende twee weken gaan we hier dieper op in. Wil je weten hoe de lessen zich verder ontwikkelen? Volg ons op sociale media en bezoek met regelmaat deze website.

Wij richten ons op radio, maar The Making of van CoolBest geeft wel een bijzonder inkijkje in hoe een gelikte tv-commercial wordt gemaakt. Kijk mee en praat erover in je klas:

Heb je aanvullingen of wil je reageren? Laat het hieronder weten. Dit artikel is met de grootste zorg geschreven. Mochten er onjuistheden, tik- en/of spelfouten tegenkomen, verneem ik dat heel graag.